Webmastering


Jak postępować przy kupnie hostingu?

Wykupienie hostingu dla strony WWW to nie jest taka prosta sprawa. Hosting to nie towar, który się ogląda i wkłada do koszyka. Trzeba go dobrze zbadać zanim podejmie się decyzję o kupnie, np. na rok...

Aktualnie rynek internetowy obfituje w usługodawców hostingowych. Istnieje wiele firm oferujących hosting na dobrych warunkach. Ale... Który hosting wybrać? Jaki hosting będzie dla mnie najodpowiedniejszy? Czego należy unikać i jak należy postępować? - tego dowiesz się poniżej...

Wybór odpowiednich parametrów

W zależności jaką stronę prowadzisz, musisz dobrać dla niej właściwe parametry. Główne parametry, jakie należy brać pod uwagę to: lokalizacja serwera, parametry techniczne (sprzęt), łącze dostępowe, szybkość odpowiedzi oraz pojemność konta, parametry konta, wszelkie limity.

Lokalizacja serwera, łącze dostępowe, sprzęt ...

Są to niezwykle ważne parametry. Decydują o dostępności Twojej witryny dla przewidzianej grupy docelowej.

Lokalizacja serwera - serwery powinny znajdować się jak najbliżej grupy, do której kierujesz swoją stronę. Przykładowo, jeżeli grupa to Polacy - najlepszą lokalizacją będzie Polska, jeśli natomiast Twoja strona kierowana jest do Polaków mieszkających w USA, to najlepszą lokalizacją będą Stany Zjednoczone.

Łącze dostępowe - powinno być jak najszybsze i niezależne. Łącze dostępowe nie może być domowym łączem Twojego usługodawcy (w żadnym wypadku nie kupuj miejsca na stronę na serwerach domowych, np. Neostrada...). Przykładowa dobra przepustowość łącza - 1 Gbit/s z serwerowni do sieci.

Parametry techniczne (sprzęt) - parametry powinny być również jak najwyższe. Zapomnij o serwerach postawionych na platformach typu Pentium III 500Mhz. Najlepiej, jeśli serwerownia oferuje aktualny sprzęt (na czasie), odpowiednio dobrany do ilości utrzymywanych kont. Ważnym czynnikiem tutaj jest też sposób przechowywania serwerów (gdzie są, ile kont obsługują, czy ktoś nad nimi czuwa...).

Szybkość odpowiedzi serwera - przypuszczam, że chcesz, aby Twoja strona ładowała się jak najszybciej, więc odpowiedź serwera jest tutaj ważna. Na szybkość odpowiedzi wpływają trzy powyższe parametry (przede wszystkim lokalizacja i łącze).

Szybkość odpowiedzi serwera możesz sprawdzić poleceniem ping (musisz podczepić domenę pod ten serwer). W Windowsie możesz to sprawdzić tak:

C:\>ping twoja_domena

Badanie twoja_domena [xx.xxx.xxx.xxx] z użyciem 32 bajtów

Odpowiedź z xx.xxx.xxx.xxx: bajtów=32 czas=59ms TTL=54
Odpowiedź z xx.xxx.xxx.xxx: bajtów=32 czas=62ms TTL=54
Odpowiedź z xx.xxx.xxx.xxx: bajtów=32 czas=59ms TTL=54
Odpowiedź z xx.xxx.xxx.xxx: bajtów=32 czas=63ms TTL=54

Statystyka badania ping dla xx.xxx.xxx.xxx:
    Pakiety: Wysłane = 4, Odebrane = 4, Utracone = 0 (0% straconych)
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
    Minimum = 59 ms, Maksimum = 63 ms, Czas średni = 60 ms

Jeśli ping jest większy od 120 ms (mili sekund) to nie jest to za dobrze. Trochę trudniej jest z serwerami umieszczonymi poza granicą. Jeśli oferujesz swoją stronę Amerykanom - będziesz musiał prosić Amerykanów o pomoc (lub postarać się o konto shell na innym amerykańskim serwerze) - nie bez znaczenia są tutaj informacje od samej firmy hostingowej.

Najlepiej, aby ping mieścił się w przedziale najwyżej od 45 do 70 ms...

- Twoja lokalizacja również ma wpływ na ping. Podczas testowania pingu dla polskich stron warto poprosić o pomoc znajomych (najlepiej z różnych regionów Polski).

Parametry konta

Przede wszystkim ważne są limity pojemności i transferu. W zależności jaką stronę prowadzisz, różne parametry należy rozpatrzyć. Jeżeli Twoja strona to istny download - potrzebujesz konta o wysokiej pojemności i transferze. Jeżeli prowadzisz natomiast stronę, gdzie w większości prezentujesz tylko tekst - pojemność konta nie jest aż tak ważna, tylko transfer może mieć istotne znaczenie.

Transfer często wylicza się podczas ruchu z i do sieci. Co to znaczy? Otóż, użytkownik (Twój gość) wpisując adres Twojej strony wysyła (pośrednio lub bezpośrednio) zapytanie do serwera. Serwer przyjmuje pytanie i odpowiada (jeśli działa). Następnie użytkownik ściąga Twoją stronę na swój dysk.

Oczywiście nie za każdym razem ściąga wszystko - większość stałych elementów zapisywana jest w cache-u (pamięci podręcznej). Cache uaktualniany jest co jakiś czas lub gdy zmieniły się daty plików (pliki zostały zaktualizowane).

Również jeśli wysyłasz pliki na serwer transfer może być liczony...

Trzeba uważać na limity transferu i dobrać je w zależności od strony wielkości strony.

Należy też zwrócić uwagę na limity połączeń z bazą danych i limit wielkości bazy (o ile zamierzasz korzystać z tej opcji). Limity połączeń to dziwna sprawa, jeżeli chodzi o limity jednoczesnych połączeń w danej chwili (np.3 to raczej niemożliwe nawet przy ogromnej popularności). Gorzej jeśli w danej godzinie czy minucie - takie rozwiązanie szczerze odmawiam.

Uważam jednak, że na połączenie z bazami nie powinno być takich limitów w przypadku kont komercyjnych.

Kolejna sprawa - zwróć uwagę na limit pojemności bazy. Powinien być ograniczony pojemnością konta, a nie mniejszymi jednostkami.

Inne parametry (wg. potrzeb):

  • PHP, CGI i skrypty server-side
  • mod_rewrite (przydatne przy pozycjonowaniu)
  • możliwość dzielenia www
  • e-mail
  • domeny (w tym możliwość podczepienia własnej)
  • CRON (zaplanowane zadania)
  • inne rzeczy, które potrzebujesz, aby Twoja strona działała prawidłowo...

Kontakt z administratorem i obsługą

To jest najważniejsza kwestia, która powinna być brana pod uwagę. Wykupujesz serwer powiedzmy na rok - co jeśli kontakt z administracją będzie kiepski? Co się stanie gdy nastąpi awaria serwera? Jest na to jedyny sposób - kupić hosting w dobrej firmie.

Jesteś klientem i masz prawo pytać o prawie wszystko. Administrator/obsługa, jeśli zależy im na obustronnym zadowoleniu, muszą Ci na nie wszystkie odpowiedzieć. Czas reakcji powinien być jak najkrótszy i umówmy się, że nie będziesz czekał 3 dni. To jest bardzo ważne.

W ten sposób możesz przetestować Twojego usługodawcę i przewidzieć jak będzie w przypadku sytuacji problemowych. Pamiętaj, że jest to głównie w Twoim interesie, gdyż tutaj chodzi o działanie Twojego serwisu.

E-mail do administratora

Jest to obecnie najtańszy sposób komunikacji. Możesz zadać administratorowi/obsłudze wszystkie pytania, które są powodem Twoich wątpliwości. Możesz poprosić o dodatkowe szczegóły/wyjaśnienia. Jeśli obsługa będzie na Ciebie "warczeć" możesz być prawie pewien, że w innych sytuacjach również będą.

Ponadto uważam, że wielkim błędem jest też odpowiadanie, na pytania klientów w stylu: "Proszę przeczytać to tutaj... (link) i dopiero zadawać pytania..." - po to klient się pyta, żeby mu dokładnie to wytłumaczono...

Oczywiście, nie należy zadawać pytań typu: "Jak wykonać licznik na moją stronę?" - czy inny skrypt w PHP (na takie pytania trzeba odpowiadać sobie we własnym zakresie, chyba, że usługodawca oferuję taką pomoc...).

Czasami skrypty i inne niektóre rzeczy działają inaczej lub działają nieprawidłowo z winy konfiguracji serwera - kontakt z administracją jest tutaj wręcz wskazany.

Nie wiem skąd wzięła się pewna koncepcja wśród niektórych administratorów, że klient jest pozostawiony sam sobie. To klient płaci i ma prawo wymagać i domagać się wyjaśnień.

Niektórzy otwierają firmy hostingowe, żeby sobie dorobić małym kosztem - trzeba na takich uważać, bo administrator to ma być pewien fachowiec, którego praca jest ciężka - nie ma tutaj obijania. A tacy "domowi" często nie chcą, aby zawracano im głowę...

Poniżej zamieściłem przykładowy e-mail, który wysyłam standardowo (lub po modyfikacjach) jeśli zamierzam wykupić hosting. Możesz sobie go skopiować, przerobić i używać jak szablonu bez żadnych ograniczeń, oto jego treść:

Temat: Pytania odnośnie hostingu...

"Witam,

Interesuje mnie oferta hostingu ["Nazwa Oferty"] w Państwa firmie. Chciałbym rozwiać pewne moje wątpliwości ten temat...

Może zacznę od pytań odnośnie [promocji], bo nie do końca jest to jasne....

Na stronie z promocjami jest napisane, że [to]
Natomiast na stronie z ofertą jest napisane: [tamto]

Teraz nie rozumiem czy jeśli wykupię u Państwa serwer dostanę [to czy tamto ... ]

Rozumiem, że promocją obejmuje mnie, jak tylko zarejestruje konto (jeszcze nie opłacając) - i np. jeśli następnego dnia się zakończy, będzie mnie nadal obejmować ? (liczy się data rejestracji konta?)

Kolejne pytanie dotyczy częstotliwości awarii. Chodzi mi o to czy często zdarzają się jakieś awarie, jak długo trwają oraz co się dzieje wtedy z kontami (czy np. konta użytkowników są przenoszone na inny serwer zastępczy)?

Czy mają Państwo jakieś dane nt. pingów z USA do serwerów oraz ile domen mogę podczepić do konta? Chodzi o to, czy w ogóle da radę utrzymać dwie strony na jednym serwerze (chodzi mi oczywiście o ["Nazwa Oferty"]).

Czy jeśli da podłączyć się więcej niż 1 domenę to można skierować ją do innego katalogu (czyli miejsca na drugą stronę na tym jednym koncie)?

Kolejne pytanie brzmi - czy jest dostęp do CRON-a lub innego mechanizmu automatycznego wykonywania skryptów (php). Jeśli tak, to w jaki sposób?

Bardzo ważne pytanie: mam problem typu: "[opis błędu]"

Czy serwer jest skonfigurowany odpowiednio tak, aby powyższy błąd się nie pojawiał?

Czy uzyskam wsparcie administratora jeśli okaże się, że jakiś skrypt mi nie działa (np. z winy konfiguracji serwera) - chodzi mi o skrypty, które działały, ale nie działają tutaj... ?

Myślę, że na początek tyle pytań wystarczy. Wszystkie pytania są ważne, chcę być zadowolony z zakupu. Proszę o jak najszybsze udzielenie odpowiedzi.

Z poważaniem,
      XYZ"

E-mail w podobnej postaci powędrował do kilku usługodawców i szczerze mówiąc niewielu zdecydowało się odpowiedzieć w sposób mnie zadowalający. Taki e-mail jest dla mnie podstawą zakupu hostingu - jeśli obsługa da plamę - nawet nie patrzę, co mogą mi zaoferować.

Zauważ, że już na początku zadałem pytanie, które odnośnie tego, co w ofercie wprawiło mnie w błąd. Później upewniam się, czy muszę się śpieszyć z wykupieniem konta.

Następnie zadaję pytanie typu: co będzie jeśli serwer padnie? Ile na tym stracę i czy ktoś mi pomoże?

Kolejne pytanie - odnośnie pingów w USA (czy firma ma jakieś dane na ten temat - czyli czy serwer jest dobry dla stron kierowanych do ludzi zza oceanu...).

Ostatnie pytanie było bardzo ważne. Miałem błąd na jednym z poprzednich serwerów - chciałem sprawdzić jak zareaguje obsługa oraz czy będzie starała się pomóc mi uporać się z tym problemem... Jeżeli dostałbym odpowiedź typu: "nie zajmujemy się problemami skryptów naszych klientów" - firma spalona...

W większości wypadków można wykryć, czy usługodawca jest przyjazny klientowi. Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie usługodawca jest miły do czasu, kiedy mu się zapłaci... O tym przeczytasz za chwilę...

Bezpieczeństwo

Jak napisałem wyżej masz prawo zadawać wszystkie pytania, które Cię nurtują. Przede wszystkim zapytaj też o bezpieczeństwo, czy Twoje dane są bezpieczne na serwerze, czy firma chroni Twoje dane i Twoich klientów.

Pozwolę sobie przytoczyć pewien fragment wypowiedzi z jednego z forów dyskusyjnych. Jednemu z forumowiczów przytrafiła się przykra sytuacja - musiał walczyć z administratorem, który początkowo był nastawiony przyjaźnie...

"Jakiś miesiąc temu przeniosłem się do [Nazwa_Firmy]. Poleciło mi go kilka osób zapewniając, ze serwer jest świetnie skonfigurowany i ciężko się tam włamać. Uwierzyłem. Nie sądziłem jednak, że moim największym zagrożeniem....stanie się jego admin, ale o tym za chwilę.
Admin sprawiał bardzo dobre wrażenie. Ustalił ze mną indywidualny pakiet, stwierdził, że można przymknąć oko na jego regulamin, a rozmowy schodziły na tematy kompletnie nie związane z hostingiem, jak np. nasze rodziny. Takiemu człowiekowi można było zaufać. No i dałem się nabrać. Wpłaciłem ponad 200zl na konto.

Już niemal następnego dnia z serwera zrobiła się kupa. Każdy kolejny dzień był co raz gorszy. Doszło do tego, ze forum ładowało się po 30 sekund. Padało co chwilę. Nie mogłem już, siwych włosów nie sposób policzyć. Obiecywał, że będzie lepiej, ale było co raz gorzej. Ale nadszedł dzień, gdy miarka się przebrała. Posłano spam reklamowy bez mojej zgody do wszystkich użytkowników mojego forum. Na domiar złego w tym czasie serwer znów padł. Próbowałem się dodzwonić do admina, ale nie odbierał telefonów. Potem jeszcze wyłączył, a wiec mógł odebrać, ale nie chciał. A warto zauważyć, że ów admin jest blisko związany z reklamowanym w spamie forum: [Nazwa_Forum]...Przez ostatni okres próbowałem odzyskać pieniądze za niewykorzystany okres. W końcu miąłem prawo zareklamować wybrakowany produkt. Nic z tego. Ale to nie koniec.

Przez ostatnie 3 dni owe [Nazwa_Forum] wysłało moim użytkownikom tyle spamu, że nie sposób policzyć. Na dodatek w jednym z maili ośmieszyło naszą administrację i...zamieściło link do naszej bazy."

/.../

[Powyższa wypowiedź została skorygowana pod względem ortograficznym oraz ocenzurowana na potrzeby portalu ComputerSun.pl - dop. PD]

Przeczytaj wypowiedź do końca: forum.optymalizacja.com

Jak widać klient znalazł się tutaj w nieciekawej sytuacji. Niestety wciąż istnieją takie zagrożenia w Internecie - co gorsze - zmniejszają zaufanie do "małych" usługodawców hostingu.

Takie postępowania można, a raczej należy tępić drogą prawną...

W jaki sposób możesz się upewnić...

Trudno jest się upewnić czy firma działa legalnie, ale można próbować. Na stronie firmy, oferującej usługi, należy sprawdzić, czy są podane jakieś dane o tej firmie (NIP, REGON, siedziba). Należy sprawdzić, czy taka firma figuruje w rejestrze firm. Jeżeli figuruje można odnaleźć telefon do takiej firmy (ale nie ze strony internetowej) i zadzwonić. Należy się spytać czy firma oferuje usługi hostingowe opisane na danej stronie internetowej...

Procedura trochę czasochłonna. Szybciej będzie zapoznać się z czarnymi listami i opiniami zamieszczanymi m.in. na forach dyskusyjnych i listach dyskusyjnych...

Podsumowując

  • uważnie czytaj oferty hostingodawców,
  • zapoznaj się z parametrami serwerów (pakietowymi i technicznymi),
  • napisz e-mail do administratora/obsługi - sprawdź kontakt, pytaj, rozmawiaj (jeżeli jest taka możliwość - zadzwoń),
  • bądź ostrożny - niebezpieczeństwa czyhają. Uzyskaj jak najwięcej informacji na temat wybranej firmy...

Dodał: Paweł​Dzedzej
Dział: Webmastering


 

ComputerSun.pl na FaceBooku
Polecamy lekturę:

FreeBSD 7. Instalacja i konfiguracja



X

Zapisz się na biuletyn serwisu ComputerSun.pl, aby otrzymać poradnik:

Zabezpieczanie sieci bezprzewodowych. Przydatne wskazówki jak chronić sieć domową przed intruzami

Imię:  
Email:
Tak, akceptuję Politykę Prywatności