1. Framework, a metodologia
Metodologia to zbiór wskazówek lub zasad, który może być powiązany i zastosowany
w specyficznej sytuacji. Metodologię można również definiować jako specyficzne
podejście, szablony używane w trakcie cyklu życia projektu.
Jak zachwalają twórcy, stosowanie metodologii pozwala na uniknięcie pomyłek,
redukcję kosztów i ryzyka oraz ułatwia przestrzeganie harmonogramu.
Framework (struktura) definiuje segmenty projektu, metodologia stwierdza
jak podążać pomiędzy tymi segmentami
(metaforycznie: framework - szkielet
budynku, metodologia - schody umożliwiające przemieszczanie się po nim).
2. Microsoft Solutions Framework
"Microsoft Solutions Framework (MSF) to zdyscyplinowane podejście do projektów
technologicznych bazujące na zdefiniowanym zbiorze zasad, modeli, dyscyplin,
pomysłów, wskazówek i sprawdzonych praktyk Microsoftu" *[1]
Microsoft Solutions Framework zwane jest framework'iem (strukturą) zamiast
metodologią z określonych powodów. W przeciwieństwie do metodologii, MSF
zapewnia giętką i skalowaną strukturę, która może być przystosowana do potrzeb
wielu projektów (niezależnie od wielkości i złożoności) by planować, budować i
wdrażać rozwiązania. *[1]
3. Historia, relacja z MOF
MSF zostało zaprezentowane w roku 1994, gdy przedstawiono luźny zbiór
najlepszych praktyk firmy Microsoft dotyczących wytwarzania produktów. Od
tego czasu MSF ewoluowało bazując na sukcesach i wieloletnim doświadczeniu
Microsoft'u. Obecnie dojrzała struktura MSF jest zarządzana i rozwijana przez
grupę profesjonalistów wspomaganą i weryfikowaną przez międzynarodową
grupę doradczą.
Microsoft Operations Framework (MOF) zapewnia wskazówki pozwalające
organizacjom na uzyskiwanie bardzo ważnych parametrów projektów:
stabilności, dostępności, wsparcia, części zarządzającej. MOF bazuje na
międzynarodowo zatwierdzonym i przyjętym zbiorze praktyk zwanych
ITIL (ang. IT Infrastructure Library). MOF zapewnia wsparcie w formie
dokumentacji, wskazówek, narzędzi wspomagających szacowanie, wzorców,
najlepszych praktyk, kursów i usług.
MSF i MOF posiadają wspólne zasady i założenia. Różnią się natomiast w ich
zastosowaniu. MSF prezentuje strukturę i czynności z perspektywy dostarczania
rozwiązań natomiast MOF pokazuje strukturę i czynności w perspektywie
zarządzania usługami.
Główne hasła *[1]:
MSF: "Build it right"
MOF: "Run it right"
Więcej informacji na temat Microsoft Operations Framework można znaleźć na
witrynie internetowej Microsoftu:
http://www.microsoft.com/mof
4. Kluczowe pojęcia Microsoft Solutions Framework
Microsoft Solutions Framework zawiera wiele komponentów, które mogą być
użyte osobno lub jako spójna całość. Należą do nich:
1. Podstawowe zasady MSF (MSF foundational principles): główne
zasady, na których bazuje framework. Zawierają standardy wspólne dla wszystkich
elementów struktury MSF.
2. Modele MSF (MSF models): schematyczne opisy organizacji projektów
zespołowych i procesów (Team Model, Process Model)
3. Dyscypliny MSF (MSF disciplines): strefa praktycznego użycia
specyficznych zestawień metod, terminów i podejść(Project Management, Risk
Management, Readiness Management)
4. Kluczowe pomysły MSF (MSF key concepts): pomysły, które wspierają
zasady MSF i dyscypliny, są wprowadzane poprzez sprawdzone praktyki
5. Sprawdzone praktyki MSF (MSF proven practices): praktyki, które
okazały się efektywne w rzeczywistych projektach, a tak e w zmiennych
warunkach
6. Rekomendacje MSF(MSF recommendations): opcjonalne, lecz
sugerowane praktyki i wskazówki
W dalszej części pracy omówione zostaną kolejno najważniejsze z powyższych
komponentów MSF.
5. Podstawowe zasady MSF:
Zbiór zawiera 8 podstawowych zasad:
- rozwijaj komunikację w zespole oraz poza nim
- podążaj za wcześniej określonym i znanym przez wszystkich celem
- "uprawniaj" członków grupy
- wprowadź wspólna i jasna odpowiedzialność
- skup się na dostarczaniu wartości biznesowych
- bądź przygotowany, spodziewaj się zmian
- inwestuj w jakość
- ucz się na doświadczeniach
Razem zasady te wyrażają filozofię MSF.
Ad a) rozwijaj komunikacje w zespole oraz poza nim
Komunikacja pomiędzy ludźmi jest niezwykle ważnym elementem. Każda osoba
tworząca projekt posiada pewne umiejętności. Aby maksymalizować ich
wykorzystanie informacje muszą być łatwo dostępne i współdzielone. Bez
tego, członkowie zespołu nie będą w stanie wykorzystać efektywnie swoich
umiejętności, co znacznie spowolni pracę całego zespołu.
Ponadto brak komunikacji może wprowadzić nieporozumienia oraz niedomówienia,
które doprowadza do powstawania błędnych produktów.
Ad b) podążaj za wcześniej określonym i znanym przez wszystkich celem
Dobrze określony cel jest kluczem do sukcesu. Wspólna wizja systemu pomaga
zawsze widzieć ten cel i koncentrować się na dążeniu do niego. Brak takiego celu
budzi strach i niepewność wśród pracowników. Bez wspólnej wizji różni ludzie
mogą różnie postrzegać cel aplikacji i sposób dążenia do niego, co znacznie
pogarsza współpracę w grupie.
Tak wiec, niezwykle ważne jest, by wszyscy pracownicy byli w pełni świadomi
zadań i celów jakie przed nimi stoją.
Ad c) "uprawniaj" członków drużyny
Struktura zespołu jest siec, nie hierarchia.
Model zespołu MSF zakłada, że w zespole panuje równość. Każdy z członków
równomiernie odpowiada za dążenie zespołu do celu. Takie zespoły akceptują
odpowiedzialność nakładaną na nich przez kierownictwo i znacznie efektywniej
dążą do celu czując się odpowiedzialnym za część projektu i zwiększając
prawdopodobieństwo jego sukcesu.
Pracownicy zobowiązują się do wykonania określonej porcji pracy w pewnym
terminie (pracownicy ustalają termin), rozkład taki jest następnie przekazywany
kierownictwu. Członkowie zespołu w pełni akceptują taki plan i dążą do jego
zrealizowania, gdyż sami go ułożyli.
Ad d) wprowadź wspólną i jasną odpowiedzialność
Każdy członek zespołu odpowiada przed zespołem oraz przed udziałowcami. Każda
osoba odpowiada za część rozwiązania. Całkowita odpowiedzialność rozkłada się
na zespół, gdyż każda osoba może spowodować porażkę projektu.
Każdy członek zespołu pracuje znacznie efektywniej, jeśli jest świadomy
odpowiedzialności drużyny. Ponadto prowokuje to członków zespołu do
dbania "nie tylko o swoje obowiązki".
Ad e) skup się na dostarczaniu wartości biznesowych
Skuteczne rozwiązania muszą spełniać podstawową zasadę: przynosić zysk
osobie zamawiającej. Zespół musi jasno rozumieć, dlaczego projekt istnieje i
jakie korzyści sukces projektu przyniesie dla przedsiębiorstwa oraz dla klienta.
Czynny udział klienta w projekcie znacznie ułatwia zrealizować ten cel.
Projekt nie posiada żadnej wartości biznesowej dopóki nie jest w pełni
skończony, wdrożony i efektywnie używany.
Ad f) Bądź przygotowany, spodziewaj się zmian
MSF potwierdza dualną naturę projektów: panuje w nich zarówno uporządkowanie jak
i chaos. MSF zakłada, że należy ciągle oczekiwać na zmiany i nigdy nie można
wyizolować stabilnego projektu niepodlegającego tym zmianom.
Zmian należy oczekiwać zarówno od klienta jak i od zespołu projektowego.
MSF opracowało 2 metody, aby przewidywać i radzić sobie ze zmianami:
- Metoda zespołowa
- Metoda procesowa
Ad g) Inwestuj w jakość
MSF uważa, że dążenie do uzyskania jak najlepszej jakości jest ciągłe i nigdy
nie ma końca. Nie istnieje pojecie najwyższej jakości. Jakość jest zawsze
względna. Model zespołu MSF obarcza każdego członka zespołu odpowiedzialnością
za jakość projektu. Członkowie zespołu muszą stale zapewniać, by jakość projektu
odpowiadała wymaganiom klienta.
Testowanie ma miejsce przez cały cykl życia projektu. Definiowane są kamienie
milowe, które są następnie weryfikowane pod względem kryteriów jakości.
Ad h) Ucz się na doświadczeniach
MSF zakłada, że ciągła nauka i bazowanie na zdobytych doświadczeniach
znacznie przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu. Wiedza na temat projektu
przekazana członkom innych zespołów znacznie zwiększy ich kompetencje i
usprawni podejmowanie decyzji w przyszłości.
Przekazywanie wiedzy zarówno przyczyni się do zmniejszenia ilości popełnianych
błędów jak i do wykorzystania trafnych, sprawdzonych już pomysłów i
rozwiązań...
Przeczytaj: Wprowadzenie do Microsoft Solutions Framework cz. II
Bibliografia